Pelifoorumit pitävät pelaajat pelaamassa

Kuluttajapsykologia on uuden vuosituhannen kuuma puheenaihe. Varsinkin viimeisimmän talouskriisin jälkeen akateemikot ja tutkijat etsivät kuumeisesti vastausta ihmisten kilpailu- ja yhteistyöviettiin. Pelimaailmassa samaiset arvoitukset dominoivat pelintekijöiden myyntistrategioissa. Mutta miten peliyhteisöt ja keskustelufoorumit auttavat pelistudioita pitämään pelaajat ”koukussa”?

Kaikki pelaajat ovat jääneet kerran jos toisen jumiin pelissä, eivätkä millään pääse yli tai ympäri ongelmasta. Samoin meillä kaikilla on mennyt sormi suuhun tietyissä teknisissä asioissa. Pelaajalehti.comin keskustelupalstoilla löytyy vastauksia melkein reaaliajassa peleihin liittyvissä ongelmissa. Samalla vilkas sivuliikenne mahdollistaa pelistudioille hedelmälliset mahdollisuudet mainostaa uusia pelejä asiakassegmentille, joka on jo tietoinen markkinoiden trendeistä.

Toinen mainio mahdollisuus pelistudioille on tutkia pelaajafoorumeiden keskusteluja, joissa pelaajat keskustelevat pelin hyvistä ja huonoista puolista. Näin pelistudio saa arvokasta reaalitietoa itse käyttäjiltä. Konsolifin-sivuilla esimerkiksi Xbox-maahantuoja tai itse Xbox-tuki löytää arvokasta tietoa siitä, mikä konsolissa tai peleissä mättää eniten. Näin konsolin tai pelintekijän ei tarvitse lähettää palautekysymyksiä pelaajille. Samaan aikaan keskustelufoorumit voivat myydä mainostilaa ja näin pitää palvelua yllä tai kehittää sitä mainostuloilla vielä paremmaksi.

Toinen artikkelimme kertoo, kuinka pelaajat pysyvät koukussa. Pelintekijät voivat pienillä kannustimilla pitää huolen, että itse pelaajat eivät ryntää kilpailijan syliin ensimmäisen negatiivisen kokemuksen jälkeen. Samaan hengenvetoon lisättäköön, että pelistudiot ottavat mallia online-kasinoiden kampanjoista, joiden avulla ehkä pettyneet pelaajat tuodaan takaisin jännittävillä mahdollisuuksilla. Esimerkiksi Xbox Onen kampanjassa ensimmäisille konsolin ennakkotilaajille luvattiin lisämausteita ja yllätyksiä, vaikka Euroopan Xbox One lanseeraus meni penkin alle teknisten vikojen myötä. Näin syvästi pettyneet pelaajat saatiin pidettyä omassa haavissa.

Gamereactor on mainio esimerkki lehdestä, joka reagoi kuluttajien mieltymysten muutokseen teknologian kehittyessä. Nimittäin Gamereactor on Euroopan suurin pelilehti tarkoittaen sitä, että digitaalinen vallankumous pudotti lehden lukijamäärää roimasti. Mutta Gamereactor näki Luovassa tuhossa uuden mahdollisuuden luomalla oman keskustelufooruminsa. Näin lehti pystyy analysoimaan polttavia puheenaiheita, joista taas voidaan kirjoittaa lehteen laajempi ja kattavampi artikkeli.

Keskustelufoorumit toimivat pelaajien ja pelistudioiden sanansaattajana. Pelistudiot tutkivat, mitä pelaajat haluavat ja miten heidät pidetään koukussa.